Bismillahirahmannirahim...:)


ahaa..sudah lame rasyer xupdate hihi... mungkin sebuk di rumah menjadi suri rumah hehe...
yala.... semua pergi kerja tinggal dirumah ayah..saya dan cami..:)
jadi sy lah pgganti ma waktu ma sebuk bekerja..hihi, duduk dirumah neh.. act byak yang sy pelajari.. belajar masak sendiri.. cuba smuaya sendiri.. dan akhirnya... smuaya hasil dr usha neh...hihi kadang2 tu.. adalah taya ayah sikit2.. walaupun die xtau tapi die cuba untuk membantu...
lagi seminggu saja dirumah neh... mcam2 dah lalui.. mungkin cukup... untuk masuk balik belajar untuk smester terakhir diploma in programming neh.. 22/12.. 
untuk semester neh kena betul2 kuat, and Allhamdulillah untuk semster5 neh pointer naik diluar jgkaan ini..
atas usha... dengan pelbagai ujian yang telah ditempuh... dan hasilnya tidaklah sia.... Allhamdulillah...


Hidup neh penuh dengan misteri... dan rahsia yang belum kita ketahui..dan yang tidak dijangka...
setiap ujian.. bila diatasi haruslah dlam keadaan yang penuh dgan kesabarn dan tidak putus untuk keluar dari ujian tersebut....
iyaa... sukar untuk seseorang yang pada awalnya.... kehidupanya gelap... tiada arah... buntuh... entah tah tahu yang hendak kemana.. jumpakan cahaya keluar... tapi smuaya akan berubah dgan satu teriakan bila ia(Allah) mgatakan "kun faya kun" jadilah.. maka jadilah ia..... sekelip mata.. tuhan akan memberi cahaya pada sesiapa yang dikehendakinya........
perubahan.. dtangya dari keinsafan..keinsafan pula memerlukan niat.. niat memerlukan spnuh keikhlasan didalah hati... bukan paksaan,.. bukan untuk diminta.. tapi ia akan datng sendiri.. didalam sudut hati yang kecil... akan meronta untuk keluar dari jalan yang gelap.... tidak satu pun orang inginkan hidup dlam kesusahan.. dan jalan yang gelap serta penuh liku.. tapi percyalah... sekali hati ini jumpkan cahaya.. ia akan lebih mghargainya... kerana penglaman yang terlalu byak mngajar seseorang untuk berubah.. dan tidak kmbali kepda masa silamnya...insyaAllah.. ia terpulanglah pada niat masing..:)


saya tertarik pada ayat al-imran 135-139 dan 150 yang bagi saya menjelaskan smuua jawapn yang dicari..

"[135]
Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).
[136]
Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.
[137]
Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul).
[138]
(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.
[139]
Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. 
[150]
(Janganlah kamu taatkan mereka!) Bahkan (taatlah kepada) Allah Pelindung kamu, dan Dia lah sebaik-baik Penolong "


" yaAllah..ya Rabbi.. please guide me through this, for i am weak and lost without you.. again and again, i can't imagine my life without You.. i lost.. in the middle of life.. im cry.. and stop believe for my self... untill i found the light.. that show me the truth of life...and here again i am.... in the name of Allah.. the most beneficent the most merciful" Amin-

0 comments:

Post a Comment