kejayaan v/s ujian

kejayaan selaluya... dikaitkan dengan usha seseorang....  andai berusaha. tapi terlupa utuk berdoa... tak jadi juga ushanya... usha yang sungguh2 tapi lupa akan Tuhan.. dalam masa yang sama.. myakiti hati orang.... sampai ke kejayaanNya...?

disebalik kejayaan itu... akan ada ujian yang tidak terduga.. dari pelbagai cara... terkadang ujian itu tidak berkait dengan apa yang kita usha utk mencapainya... seperti ujian sakit, dan ujian melalui manusia,,, itulah dia..ujian Tuhan... terkdang jatuh... tersungkur... mengis... mengeluh... dan xmampu untuk berdiri.. tersa sendiri... beban yang terlalu berat... sehingga hilang kpercyaan pada diri... tetapi.. ketika itulah...
menusuk di hati.... "yaAllah......... ampunkanlah aku.... kau permudahkan urusan ku... dan ringankan bebanku... jgan Kau benci diriku dngan dosa lmpauku... jgan cuba jauh dariku... peliharalah aku, lindungiku dari fitnah dan sgala ujianMu "

mungkin orang melihat kita berjaya kelihatan mudah.... disebalik itu.. mereka tidak tahu.. pelbgai ujian yang telah kita hadapi... utuk atasinya...tidak ada kesenangan.. tanpa ia diuji terlebih dahulu.. itulah fitrah khidupan..slpas satu ujian dilepasi.. akan datang ujian yang lebih berat darinya..slpas ia juga di atasi.. akan ada lebih darinya datang,,,, dan lebih.. lebih dan berat... Tuhan mmbri kita ujian yang kecil terlebih dahulu.. apbila kita berjya atasiya ia bagi kita stage strusya..
seperti kita bermain game, akan ada stage untuk peringkat strusnya... dan pada akhir game" adlah kejayaan.. :)

0 comments:

Post a Comment